Προς τον Υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων

Αξιότιμε κ. Υπουργέ

Σύμφωνα με πληροφορίες μας από φιλοζωικούς συλλόγους,  παρατηρείται μια σκανδαλώδης αύξηση του παράνομου εμπορίου ζώων συντροφιάς. Τα ζώα – συνήθως αδέσποτα ή κλεμμένα ή εγκαταλελειμμένα -μετακινούνται από την Ελλάδα στη Γερμανία και άλλες χώρες της ΕΕ με το πρόσχημα ότι πρόκειται να υιοθετηθούν. Σημειώστε παρακαλώ ότι το εμπόριο ζώων είναι τρίτο  σε κερδοφορία μετά το εμπόριο όπλων και ναρκωτικών και ανέρχεται σε τζίρο 1,3 δισ. ευρώ το χρόνο!  Η ΕΕ έχει υπογραμμίσει  την υποχρέωση των αρχών των κρατών-μελών να ελέγχουν αυστηρά τη μετακίνηση ζώων συντροφιάς από κράτος σε κράτος της ΕΕ. Κάτι που στην Ελλάδα δεν τηρείται.

Η ρυθμιστική εγκύκλιος Αλεξανδρόπουλου με αριθμό πρωτοκόλλου 3382/100752-17-9-2015 και θέμα «Υγειονομικοί κανόνες και άλλοι όροι που εφαρμόζονται στις μη εμπορικού χαρακτήρα μετακινήσεις ζώων συντροφιάς» κρίνεται  επιεικώς ανεπαρκής.

http://www.minagric.gr/images/stories/docs/politis/Zoa_Syntrofias/egkiklios3382_100752_170915.pdf

Οι διατάξεις της εγκυκλίου, εκτός του ότι είναι ελλιπείς και όχι σύμφωνες με το εθνικό και το κοινοτικό δίκαιο, είναι και ασαφείς, με αποτέλεσμα να δημιουργείται σύγχυση στους υπηρεσιακούς παράγοντες των ελεγκτικών μηχανισμών για το κατά πόσο οι μετακινήσεις ζώων συντροφιάς είναι σύννομες. Αν δηλαδή τηρούνται αυστηρά οι υγειονομικοί κανόνες που εξασφαλίζουν την ευζωία των ζώων συντροφιάς, αν έγινε η απαραίτητη ιχνηλασιμότητα (τσιπάρισμα) και αν αυτές οι μετακινήσεις είναι πράγματι μη εμπορικού χαρακτήρα.

Τονίζεται ότι η εν λόγω εγκύκλιος απεστάλη μόνο στους ΣΥΚΕ (Συνοριακοί Σταθμοί Κτηνιατρικού Ελέγχου), που ελέγχουν τα προϊόντα που εισάγονται από τρίτες χώρες, και στις ΔΑΟΚ (Διευθύνσεις Αγροτικής Οικονομίας) των Περιφερειακών Ενοτήτων, που οι έδρες τους δεν βρίσκονται στα σημεία εισόδου και εξόδου από και προς τις χώρες της ΕΕ. Επιπλέον,

Στο κείμενο της εγκυκλίου δεν δίνεται καμία εντολή στις δημόσιες υπηρεσίες που βρίσκονται στα σημεία εισόδου και εξόδου από/προς χώρες της ΕΕ να ελέγχουν τους διακινητές ζώων συντροφιάς, όπως δίνονται εντολές στους ΣΥΚΕ να ελέγχουν τη μετακίνηση ζώων συντροφιάς προς και από τρίτες χώρες.

Ο έλεγχος του ενδοκοινοτικού εμπορίου στα σημεία εισόδου δεν επιτρέπεται, διότι αυτό θα εμπόδιζε την ελεύθερη διακίνηση των εμπορευμάτων στο εσωτερικό της ΕΕ.

Ομως η μετακίνηση ζώων συντροφιάς για μη εμπορικούς σκοπούς δεν υπάγεται σ’ αυτή την απαγόρευση. Προφανώς ο νόμος δεν θεωρεί -και δικαίως- τα ζώα συντροφιάς εμπορεύματα. Στον κανονισμό 576/2013 όχι μόνο δεν προβλέπεται καμία απαγόρευση, αλλά και υπογραμμίζεται έντονα η υποχρέωση για αυστηρό υγειονομικό έλεγχο και έλεγχο ιχνηλασιμότητας, για να προληφθεί ο κίνδυνος  διάδοσης στις χώρες της ΕΕ ζωονόσων από ζώα συντροφιάς (λύσσα, καλααζάρ κ.ά.) και για την καταπολέμηση του παράνομου εμπορίου με το πρόσχημα της υιοθεσίας.

Βεβαίως υπάρχει το δικαίωμα του κατόχου ζώων συντροφιάς να τα μετακινεί σε χώρες της ΕΕ, όμως ούτε σε αυτή την περίπτωση επιβάλλεται από την εγκύκλιο έλεγχος της νόμιμης κυριότητας των ζώων και του αν η μετακίνηση είναι πράγματι μη εμπορικού χαρακτήρα.

Κρίνουμε ότι η μετακίνηση ζώων από και προς την ΕΕ πρέπει να διέπεται από αυστηρούς κανόνες που να διασφαλίζουν την υγειονομική ασφάλεια ανθρώπων και  ζώων και βεβαίως, την νομιμότητα. Ειδάλλως η κυβέρνηση μετέχει εν αγνοία της ή εν γνώσει της στην παράνομη διακίνηση των ζώων συντροφιάς, ευνοώντας παράνομους κύκλους που εμπορεύονται αθώα πλάσματα με σκοπό το κέρδος.

Λαμβάνοντας υπόψη τα παρατεθέντα στοιχεία, ερωτάται ο Υπουργός Αγροτικής Ανάπτυξης:

 

  • Γιατί δεν τηρείται το Κοινοτικό Δίκαιο σχετικά με την μετακίνηση ζώων από και προς χώρες της Ευρωπαικής Ενωσης;
  • Γιατί επιτρέπεται η ανεξέλεγκτη διακίνηση ζώων συντροφιάς εντός χωρών της ΕΕ, ενώ συμβαίνει το αντίθετο για χώρες εκτός ΕυρωπαΪκής Ενωσης;
  • Πώς διασφαλίζεται η ευζωία των ζώων στη μετεγκατάστασή τους , εφόσον δεν ελέγχεται η ιχνηλασιμότητα τους; (τσιπάρισμα)
  • Πώς διασφαλίζεται η μη διασπορά ζωονόσων από τα διακινούμενα ζώα εφόσον δεν ελέγχονται υγειονομικά εν όψει της μετακίνησής από και προς την Ελλάδα;
  • Είναι σύννομες οι πωλήσεις ζώων χωρίς παραστατικά;
  • Συμφωνεί ο Υπουργός ότι η εγκύκλιος Αλεξανδρόπουλου είναι προδήλως ανεπαρκής;
  • Τι προτίθεται να κάνει για να διορθωθεί η ανομία και η εκμετάλλευση αδέσποτων ζώων;
  • Με ποιον τρόπο αντιμετωπίζει το Υπουργείο Αγροτικής Αναπτυξης τον τεράστιο αριθμό των αδέσποτων στην Ελλάδα; {Υπολογίζονται στα 3 εκατομμύρια σκύλοι και γάτες σε όλη την επικράτεια της χώρας μας}.
  • Γιατί δεν ακολουθείτε το παράδειγμα άλλων χωρών , όπως η Ολλανδία, που έχουν κατορθώσει να εξαλείψουν εντελώς τα αδέσποτα;

 

Η ερωτώσα,

Μαρία Απατζίδη,

Βουλευτής Ανατολικής Αττικής

ΜέΡΑ25