Προς: τον Υπουργό Οικονομικών

  • Τον Υπουργό Εθνικής Άμυνας

Πληροφορούμαστε από τον έντυπο και διαδικτυακό Τύπο την απόφαση του Υπουργείου Οικονομικών να περικόψει ορισμένες παροχές των εργαζομένων στην Ελληνική Αεροπορική Βιομηχανία (Ε.Α.Β.) και πιο συγκεκριμένα: Το επίδομα επικινδυνότητας και ανθυγιεινού εργασίας που ανέρχεται στο ύψος των 150 Ευρώ περίπου τον μήνα, δύο ασφαλιστικά συμβόλαια της Εθνικής και της Interamerican αφορώντα στην περίπτωση ατυχήματος / θανάτου και κάποιου ελάχιστου ποσού συνταξιοδότησης, την επιδότηση της τροφής, τον τρόπο μεταφοράς του προσωπικού με τα λεωφορεία της εταιρίας και δύο διατακτικές των 200 περίπου Ευρώ τον χρόνο για την αγορά τροφίμων της οικογένειας. Το συνολικό μέγεθος των περικοπών ανέρχεται στα 250 περίπου Ευρώ τον μήνα, το οποίο σημαίνει μια σημαντική υποβάθμιση της ζωής των εργαζομένων και των οικογενειών τους.

Με τον τρόπο αυτό απαξιώνονται οι εξειδικευμένοι και πιστοποιημένοι εργαζόμενοι μιας εταιρίας, η οποία έχει επενδύσει σε αυτούς και οι εργασίες της οποίας συμπεριλαμβάνουν κατασκευαστικά προγράμματα και συντήρηση, όπως των πυροσβεστικών αεροσκαφών CL–215, τα οποία είναι απολύτως αναγκαία ιδίως στην ερχόμενη θερινή περίοδο, των αναβαθμίσεων των αεροσκαφών F-16 σε Viper, των αεροσκαφών P-3B Orion, των αεροσκαφών C-130 κ.ά.

Σημειωτέον ότι κατά τη διαπραγμάτευση της Ε.Α.Β. με τη Lockheed Martin είχε συμφωνηθεί το κόστος της εργατοώρας της εταιρίας προκειμένου να αναλάβει η Ε.Α.Β. τις εργασίες της
αναβάθμισης των F-16 σε Viper. Με τα νέα δεδομένα, υπάρχει κίνδυνος η Lockheed Martin να αιτηθεί την περικοπή της εργατοώρας. Αυτό θα έχει ως καταστροφικό αποτέλεσμα την απώλεια συναλλάγματος και τη μείωση του τζίρου εις βάρος των οικονομικών της ίδιας της εταιρίας.

Ο πλέον, όμως, σοβαρός κίνδυνος είναι η περίπτωση η Lockheed Martin να μεταφέρει τη γραμμή παραγωγής των F-16 σε άλλη χώρα με αποτέλεσμα τόσο την απώλεια 150 εκατομμυρίων δολαρίων, όσο και της πολύτιμης σχετικής τεχνογνωσίας. Την τελευταία μπορούμε να την αξιοποιήσουμε και με προγράμματα αναβάθμισης αεροσκαφών σε άλλες χώρες.

Διακυβεύονται συνολικώς μεγάλα οικονομικά και πολιτικά συμφέροντα λόγω διακρατικών συμφωνιών με τις Η.Π.Α., ποινικών ρητρών από καθυστέρηση υλοποίησης συμβάσεων αεροδιαστημικών εταιριών και απώλειας αξιοπιστίας.

Σημειωτέον ότι αν περικοπεί η κρίσιμη παροχή του υπηρεσιακού λεωφορείου και του επιδόματος για βαρέα και ανθυγιεινά, θα αποθαρρυνθούν επίσης και νέοι ικανοί άνθρωποι να θελήσουν να στελεχώσουν την Ε.Α.Β., εφόσον, αν μένουν στην Αθήνα, θα τους είναι οικονομικά ασύμφορο να μεταβαίνουν με δικά τους έξοδα στο Σχηματάρι Βοιωτίας, πληρώνοντας υπέρογκα ποσά σε καύσιμα και διόδια.

Δεδομένου ότι η Ε.Α.Β. είναι μια ιδιαιτέρως σημαντική εταιρία που αφορά στη διαθεσιμότητα των μέσων άμυνας, αλλά και στην οικονομική ανάπτυξη της χώρας,

Δεδομένου ότι πρόκειται για μια εταιρία όπου μέσω της συνεργασίας της με ξένες εταιρίες υπάρχουν πολύτιμα αντισταθμιστικά ωφελήματα με δημιουργία ελληνικής προστιθέμεvης αξίας και μεταφορά πολύτιμης τεχνογνωσίας στην εγχώρια βιομηχανία, ώστε  επιστρέφεται στη χώρα μέρος των τεραστίων κονδυλίων που δαπανώνται για τους αμυντικούς εξοπλισμούς. Πρόκειται δηλαδή για μια εταιρία όπου συμβαίνει ουσιαστική αντιστάθμιση της εκροής συναλλάγματος που συνεπάγεται η υλοποίηση των εξοπλιστικών προγραμμάτων,  καθώς και αναβάθμιση της τεχνολογικής και παραγωγικής υποδομής στην Ελλάδα, συμβάλλοντας στην απεξάρτηση της χώρας μας από τις «μεγάλες δυνάμεις» του εξωτερικού.

Κατόπιν των ανωτέρω

 Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

Τι προτίθενται να κάνουν για να ικανοποιηθούν τα αιτήματα των εργαζομένων στην Ε.Α.Β. να μην υπάρξουν περικοπές στις προς αυτούς παροχές; Για να σταματήσει η απαξίωση και η συρρίκνωση της Ε.Α.Β. με όλες τις συνέπειες που αυτό θα έχει για την Πολεμική Αεροπορία σε μία δύσκολη στιγμή όπου η αντίστοιχη αεροπορική βιομηχανία της Τουρκίας αναπτύσσεται ραγδαία, καθώς και με όλες τις συνέπειες που αυτό θα έχει για την υποβάθμιση της τεχνογνωσίας, γεγονός που θα φέρει ακόμη και σημαντικές οικονομικές απώλειες;

 Η ερωτώσα βουλευτής

 Μαρία Απατζίδη