Θέμα: Μέτρα για τους πυρόπληκτους της Ανατολικής Αττικής

 

            Πληροφορούμαστε από επιστολή του σωματείου «Ένωση Πυρόπληκτων Ανατολικής Αττικής», των Οικιστών Γεροτσακουλίου Νέου Βουτζά και του Συνδέσμου Συλλόγων Δήμου Μαραθώνα ότι 21 μήνες μετά από τη φονική πυρκαγιά της 23ης Ιουλίου 2018 στον Νέο Βουτζά και το Μάτι, οικογένειες παραμένουν καθηλωμένες σε στρατόπεδα, ενοικιαζόμενα διαμερίσματα και μισοκατεστραμμένες κατοικίες, χωρίς να υπάρχει ενημέρωση για το τι γίνεται με το Ειδικό Χωρικό Σχέδιο και τη σχετική Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία. Επιπλέον, πρόκειται να αρθούν οι συνθήκες έκτακτης ανάγκης των Δήμων Ραφήνας και Μαραθώνα με καταληκτική ημερομηνία την 31η Ιουλίου 2020.

Δεδομένων των ανωτέρω, το σωματείο «Ένωση Πυρόπληκτων Ανατολικής Αττικής» διατυπώνει τα κάτωθι επείγοντα αιτήματα:

  • Επέκταση της Πράξης Νομοθετικού Περιεχομένου και ειδικότερα του άρθρου 11 έως 31 Ιουλίου 2021 στο σύνολο της για τους πυρόπληκτους πρώτης κατοικίας, που αφορά τις αποζημιώσεις για επιδιόρθωση, ανακατασκευή ή και της κατά πολύ μεταγενέστερης ασύμφορης διαδικασίας.
  • Επέκταση της παραμονής των πυρόπληκτων πρώτης κατοικίας εντός των δύο στρατοπέδων έως την 31η Ιουλίου 2021, εφόσον αποδεδειγμένα δεν έχει ολοκληρωθεί η αποκατάσταση των ζημιών βάσει αναρτημένης ΑΔΑ αποζημίωσης και αποπεράτωσης εργασιών πυρόπληκτου.
  • Επέκταση επιχορήγησης ενοικίου έως την 31η Ιουλίου 2021, εφόσον αποδεδειγμένα δεν έχει ολοκληρωθεί η αποκατάσταση των ζημιών βάσει αναρτημένης ΑΔΑ αποζημίωσης και αποπεράτωσης εργασιών πυροπλήκτου. (Εξαιρείται, ασφαλώς, ένας μικρός αριθμός πυρόπληκτων, οι οποίοι θα έχουν αποζημιωθεί πλήρως, όπως αποδεικνύεται σαφώς από τις ηλεκτρονικές αναρτήσεις αποζημιώσεων, έως την 31 Ιουλίου 2020).
  • Κατεπείγουσα απομάκρυνση απορριμμάτων, αποβλήτων και αποξηλώσεις αμιάντου στις πληγείσες περιοχές, που έχουν κωλυσιεργήσει, με σοβαρούς κινδύνους για την υγεία των πολιτών. Ερωτάται συναφώς για ποιον λόγο δεν έχει ήδη απομακρυνθεί ο αμίαντος τα δύο τελευταία χρόνια, πού και σε ποιες εταιρείες έχουν δαπανηθεί τα σχετικά 4 εκατομμύρια Ευρώ.
  • Στήριξη των πυρόπληκτων οικογενειών πρώτης κατοικίας με ειδικά κουπόνια για την προμήθεια ειδών πρώτης ανάγκης, διαβίωσης, καθώς και ειδών προφύλαξης και ατομικής υγιεινής για τον κορονοϊό, είτε από συμβεβλημένα σούπερ μάρκετ, είτε μέσω των δύο δήμων Ραφήνας, Πικερμίου και Μαραθώνα. Είναι σημαντικό η διάθεση να αναληφθεί από επιτροπή πυρόπληκτων και όχι από τους υπάλληλους του Δήμου.
  • Καταβολή της αποζημίωσης περιβάλλοντος χώρου για να αντικατασταθούν τα καμένα δέντρα στους κήπους, καθώς και τα κάγκελα και οι περιφράξεις που έλιωσαν από τη φωτιά. Προκύπτει εδώ το πρόβλημα ότι με νέα απόφαση του Υπουργείου Υποδομών (27 Μαρτίου 2020, αριθμός πρωτοκόλλου Α.Ε.Φ.Κ.-Κ.Ε./ΟΚ 2619/Α325 με θέμα καθορισμός όρων και προϋποθέσεων χορήγησης αποζημίωσης αποκατάστασης χώρου και νόμιμης περίφραξης, σύμφωνα με το άρθρο 2, παράγραφος 2β ν. 4626/2019 (Α’ 141), για την αποκατάσταση των ζημιών από τις πυρκαγιές της 23ης και 24ης Ιουλίου 2018 σε περιοχές της Περιφέρειας Αττικής. Η απόφαση αυτή έγινε ΦΕΚ 2/4/2020 (ΦΕΚ 1133Β), με την απαίτηση να γίνει νέα αίτηση με νέα κατάθεση εγγράφων, φωτογραφιών κ.λπ. Σημειωτέον, όμως, ότι στην Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, που εκδόθηκε στις 26 Ιουλίου 2018 (ΦΕΚ 138) στο άρθρο 18 Αποκατάσταση Περιβάλλοντος Χώρου, τα συνεργεία του Υπουργείου Υποδομών έχουν πραγματοποιήσει τις αυτοψίες δύο και τρεις φορές με καταγραφή όλων των ζημιών, ενώ οι πυρόπληκτοι έχουν καταθέσει ήδη όλα τα έγγραφα και τις φωτογραφίες. Το τεράστιο πρόβλημα που προκύπτει είναι ότι, ενώ δεν υπάρχει λόγος να ξανακατατεθούν τα έγγραφα, ζητείται αυτό εν μέσω πανδημίας, εντός τεσσάρων μηνών, όταν οι υπηρεσίες είναι κλειστές, γεγονός που καθιστά την απαίτηση αυτή αδύνατη να πραγματοποιηθεί.
  • Ακόμη δεν έχουν κατεδαφιστεί ή επισκευαστεί σπίτια σε εντός σχεδίου περιοχή και με οικοδομική άδεια. Το Δασαρχείο δεν χορηγεί στους πολίτες βεβαιώσεις για τον μη δασικό χαρακτήρα του περιγράμματος της καμένης οικίας, ώστε στη συνέχεια να του χορηγηθεί άδεια επισκευής από τον Τομέα Αποκατάστασης Επιπτώσεων Φυσικών Καταστροφών Ανατολικής Αττικής, χωρίς μάλιστα να δίδονται έγγραφες εξηγήσεις, όπως οφείλει ως Δημόσια Υπηρεσία.
  • Άμεση λύση των νομικών θεμάτων για το ΦΕΚ 415 Δ 16/10/2018 που κήρυξε αναδασωτέες όλες τις καμένες περιοχές με εισήγηση- πρόταση του Δημαρχείου Πεντέλης χωρίς να λάβει υπ’ όψη τις διοικητικές πράξεις των περιοχών, καθώς επίσης τις αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας και τον προσωρινό Δασικό χάρτη του 1983. Σημειωτέον ότι έχουν δοθεί άδειες για αγοραπωλησίες σε οικοδομικούς συνεταιρισμούς από το 1932 1940 1950 1960 από το Υπουργείο Γεωργίας και άδειες διάνοιξης και κατάτμησης δρόμων (σημερινές ιδιοκτησίες), δημιουργώντας απορίες, αφού η πώληση σε οικοδομικούς συνεταιρισμούς γίνεται κυρίως για οικοδόμηση και όχι για γεωργικούς σκοπούς. Όταν έγιναν οι αγοραπωλησίες αυτές με άδεια του Υπουργείου Γεωργίας, η διοίκηση αμέλησε να εκδώσει Προεδρικό Διάταγμα με αποτέλεσμα η διοίκηση να ζητά τώρα να ξανακάνει έλεγχο των εμπράγματων δικαιωμάτων τη στιγμή που στις περιοχές αυτές έχει τελειώσει το Κτηματολόγιο και έχουν ελεγχθεί οι τίτλοι ιδιοκτησίας.

 

Κατόπιν των ανωτέρω, και δεδομένων των συνθηκών λόγω της επιδημίας του κορονοϊού και της σχετικής επερχόμενης οικονομικής κρίσης,

 

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

 

            Τι προτίθενται να κάνουν για την ικανοποίηση των ως άνω αιτημάτων, αλλά και για την ενημέρωση των πυρόπληκτων για όλα αυτά τα κρίσιμα ζητήματα που τους αφορούν.