Δευτέρα 27/9/2021

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς τον υπουργό Εργασίας

Θέμα : Οι διανομείς διεκδικούν τα δικαιώματά τους

Μετά τον τεράστιο θόρυβο που προκλήθηκε από το efood και τις απαιτήσεις της
εταιρείας Delivery Hero, η κοινή γνώμη πλέον γνωρίζει και συμπαραστέκεται στους
διανομείς (courier, delivery). O διαδικτυακός ακτιβισμός ανέδειξε τα δίκαια
αιτήματά τους. Σύμφωνα με την επιστολή προς τον Πρωθυπουργό, που
υπογράφουν 32 Εργατικά Κέντρα από όλη την Ελλάδα, οι διανομείς χωρίζονται σε 4
κατηγορίες:
Εργαζόμενοι που απασχολούνται με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας σε εμπορικές
επιχειρήσεις (ταχυδρομεία-ταχυμεταφορές, επιχειρήσεις εστίασης, καφέ, κ.λ.π.)
Εργαζόμενοι που απασχολούνται με αδήλωτη ή ημιδηλωμένη
εργασία(πληρώνονται «μαύρα»). Εργαζόμενοι που αμείβονται με «τίτλο κτήσης» (
μπλοκάκι). Εργαζόμενοι που απασχολούνται ως ελεύθεροι επαγγελματίες.
Ολες οι κατηγορίες αυτών των εργαζομένων αντιμετωπίζουν μεγάλη εργασιακή
επισφάλεια και στην μεγάλη πλειονότητα των περιπτώσεων καλύπτουν
μόνοι τους τα έξοδα για το όχημά τους (βενζίνη, σέρβις, ασφάλεια οχήματος) και
για τον εξοπλισμό τους( κράνος, αδιάβροχο, γάντια, λαιμουδιέρες, αρβύλες,
μπότες, τσαντάκια για τα χρήματα που εισπράττουν από τον πελάτη ).
Επιπλέον, οι ημέρες και οι ώρες που εργάζονται είναι οι ώρες και οι ημέρες που
όλος ο υπόλοιπος πληθυσμός ξεκουράζεται, όπως Χριστούγεννα, Πρωτοχρονιά,
Ανάσταση, Δεκαπενταύγουστο, και φυσικά , Σαββατοκύριακα.
Οι άνθρωποι που εργάζονται ως διανομείς-ταχυμεταφορείς, διατρέχουν
επιπλέον και υγειονομικό κίνδυνο, ειδικά τον τελευταίο ενάμιση χρόνο της
πανδημίας COVID-19. Εισέρχονται σε χώρους που είναι εστίες μετάδοσης
(ασανσέρ, μη αεριζόμενα δωμάτια) και έρχονται σε επαφή με δεκάδες

συνεργάτες και πελάτες κάθε μέρα.
Η εταιρεία, η οποία στην αρχή έδινε ανταγωνιστικά πακέτα συνεργασίας στους
διανομείς της, πρόσφατα απαίτησε από τους εργαζόμενους να περάσουν σε
καθεστώς τίτλου κτήσης ή freelancer. Αλλιώς απειλούσε με απόλυση όσων δεν
συμφωνούσαν. Σε όσους δέχονται την εν λόγω συμφωνία, η εταιρεία δεν έχει καμία
υποχρέωση απέναντί τους, εκτός του να τους πληρώνει τα τιμολόγια. Ούτε
ασφάλιση, ούτε δώρα, ούτε επιδόματα. Παρόλο που για κάθε παραγγελία η εταιρεία
εισπράττει από τον πελάτη από 10% έως 30% επί της κάθε παραγγελίας!

Το τελευταίο εργασιακό νομοσχέδιο της Κυβέρνησης δεν έβαλε τάξη στην αταξία που
επικρατεί στον κλάδο. Αντιθέτως, προκάλεσε σύγχυση και θόλωσε περισσότερο το
τοπίο όσον αφορά στο τι ισχύει και τι τελικά δικαιούται κάθε εργαζόμενος/η. Και όχι
μόνο. `Εδωσε τη δυνατότητα σε πλατφόρμες όπως η efood να προβούν σε
εκβιασμούς σε βάρος του απασχολούμενου προσωπικού. Αν συνυπολογίσει κανείς
και την παντελή έλλειψη ολοκληρωμένου σχεδίου δράσης για την πάταξη της
εργοδοτικής παραβατικότητας στον κλάδο, τότε πρέπει να μιλάμε για συνθήκες
εργασιακής «ζούγκλας».

Οι διανομείς ζητούν
 Να υπογραφεί άμεσα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που να καλύπτει το
σύνολο των διανομέων της χώρας (εστίαση, εμπόριο, τρόφιμα)
 Να σταματήσει η επιβολή της freelancing εργασίας και να μετατραπούν όλες
οι συμβάσεις ορισμένου χρόνου σε αορίστου εξαρτημένης εργασίας
 Να μην φορολογείται και να μην υπόκειται σε κρατήσεις η χιλιομετρική
αποζημίωση για τη συντήρηση των οχημάτων
 Να μην φορολογούνται και να μην υπόκεινται σε κρατήσεις τα ηλεκτρονικά
φιλοδωρήματα ή εφόσον θεωρούνται νόμιμος μισθός να πληρώνονται επ’
αυτών προσαυξήσεις για υπερωριακή απασχόληση, εργασία τις Κυριακές,
αργίες και νύχτες
 Να σταματήσουν τα αυθαίρετα συστήματα αξιολογήσεων που υιοθετούν οι
εταιρείες ως κριτήριο απόλυσης και απειλή στέρησης ημερομισθίων

 Να συμπεριληφθούν οι διανομείς στα μέτρα πρόληψης διάδοσης του Sars-
Cov-2 και να γίνεται η παράδοση στην είσοδο κάθε κτηρίου, με εξαίρεση

περιπτώσεις ατόμων με κινητικά προβλήματα,
 Να προβλέπονται χώροι υγιεινής και στεγασμένοι χώροι αναμονής για τους
Riders.
 Να ασφαλίζονται με ευθύνη των εργοδοτών το όχημα, ο εξοπλισμός και τα
χρηματικά ποσά, από τον κίνδυνο ληστείας,
 Να οριοθετηθούν ορθολογικά οι χιλιομετρικές αποστάσεις παραλαβής και
παράδοσης,
 Να διακόπτεται η διανομή με απόφαση κρατικής αρχής σε περιόδους
ακραίων καιρικών φαινομένων (βροχές, χιόνια, παγετοί, καύσωνες).

Δεν πρέπει να λησμονούμε πως οι ταχυδιανομείς/ταχυμεταφορείς αγαθών και
τροφίμων επωμίστηκαν την τροφοδοσία των πολιτών σε συνθήκες δύσκολες λόγω
της καραντίνας. Και τα κατάφεραν τόσο καλά, που οι εργοδότες τους – μεταξύ άλλων
και εταιρείες παραγγελιοληψίας – γνώρισαν τεράστια άνθιση και υπέρογκα κέρδη.
Κρίνεται αδήριτη η ανάγκη να αναγνωριστεί η προσφορά των διανομέων και να γίνει
κάθε δυνατή ρύθμιση για ανθρώπινες, βιώσιμες εργασιακές συνθήκες.

Σύμφωνα με τα παρατεθέντα στοιχεία

Ερωτάται ο υπουργός:

 Με ποιο τρόπο προτίθεστε να ικανοποιήσετε τα δίκαια αιτήματα των
ταχυμεταφορέων – ταχυδιανομέων;

 Πότε θα εισηγηθείτε το νομικό πλαίσιο που θα εξασφαλίζει τη βελτίωση των
συνθηκών εργασίας, την πάταξη εργοδοτικών αυθαιρεσιών και παρανομιών,
την θεσμοθέτηση ενιαίου πλαισίου εργασιακών σχέσεων;

 Πώς θα προασπίσει η κυβέρνησή σας τα δικαιώματα των
εργαζομένων/εργατών/επαγγελματιών που βιώνουν ακραία εκμετάλλευση
στον χώρο της εργασίας τους;

 Πώς προτίθεστε να αντιμετωπίσετε την εργασιακή «ζούγκλα» που επικρατεί
στη χώρα μας;

Η ερωτώσα βουλεύτρια

Μαρία Απατζίδηhttps://www.hellenicparliament.gr/Koinovouleftikos-Elenchos/Mesa-Koinovouleutikou-Elegxou?pcm_id=a42389e3-3d9b-41a9-9e24-adb100ee831f