https://www.youtube.com/watch?v=bstI4S5DTpk&feature=youtu.be&fbclid=IwAR1_MsZB6e1hySj-X8MwcNNl6f4kAolrpFGr3UZRxasMn2guPswP2ye1xZ0

Υπενθυμίζουμε ότι αυτό που όλος ο ελληνικός λαός αποκαλεί «σκάνδαλο του Χρηματιστηρίου» υπήρξε μια τεράστιου μεγέθους, βίαιη αναδιανομή εισοδήματος. Κατά τα φαινόμενα, ήταν σχεδιασμένη από μια συγκεκριμένη ομάδα πολιτικών προσώπων, τραπεζιτών και επιχειρηματιών. Η τότε κυβέρνηση δημιούργησε το «κατάλληλο περιβάλλον» και εκατοντάδες χιλιάδες συμπολίτες μας έπαιξαν τα χρήματά τους στον χρηματιστηριακό τζόγο, αναμένοντας το «σίγουρο κέρδος» που τους υπόσχονταν οι εκατοντάδες ΕΛΔΕ που ξεφύτρωσαν σε ολόκληρη την επικράτεια, την ώρα που ο τότε πρωθυπουργός και ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας προέτρεπαν τους πολίτες να «επενδύσουν στην ισχυρή Ελλάδα». Και τι απέμεινε;

  • Περισσότερο από ένα εκατομμύριο νοικοκυριά απώλεσαν τις οικονομίες και αρκετά περιουσιακά στοιχεία τους.
  • Ένας κύκλος επιχειρηματιών μάζεψαν το χρήμα και το φυγάδευσαν στο εξωτερικό.
  • Μια κλίκα νεόπλουτων δημιουργήθηκε. Άτομα που παρίσταναν τους… “insiders”, διακινώντας μετοχές και πληροφορίες, πλούτισαν από το πουθενά. Ένας εσμός δημοσιογράφων και πολιτικών είχε πρωταγωνιστικό ρόλο σ’ αυτό το παιχνίδι.
  • Το «σκάνδαλο του Χρηματιστηρίου» αποδείχθηκε το τέλειο έγκλημα, καθώς σε κανέναν δεν αποδόθηκαν ευθύνες και κανείς δεν τιμωρήθηκε.

 

Έχοντας μια τέτοια «προϊστορία», θα περιμέναμε ότι ένα σχετικό νομοσχέδιο θα ήταν κατά το δυνατόν ολοκληρωμένο και εμπεριστατωμένο. Ωστόσο, τέτοιες αρετές δεν φαίνεται να διαθέτει. Αντιθέτως, σε μια πρώτη ανάγνωση, διακρίνεται από ατολμία στη σύσταση και λειτουργία των εποπτικών μηχανισμών, τόσο εσωτερικού όσο και εξωτερικού ελέγχου. Επιπλέον, περιέχει πληθώρα ασαφειών ή και αντιφάσεων στις διατάξεις του όσον αφορά τη λειτουργία του διοικητικού συμβουλίου, τις διαδικασίες περί καταλληλότητας, ρόλου και καταμερισμού αρμοδιοτήτων μεταξύ των μελών του, τη λειτουργία και τις διαδικασίες των επιτροπών που συστήνονται, τον τρόπο θέσπισης συστήματος εταιρικής διακυβέρνησης και Κανονισμού Λειτουργίας, τον φορέα κατάρτισης του Κώδικα Εταιρικής Διακυβέρνησης κ.ά. Πέραν της επιλογής αυτού του φορέα κατάρτισης και των σχετικών κριτηρίων, ο τρόπος στελέχωσης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς με επιπλέον προσωπικό χρήζει διευκρινίσεων για αποφυγή του βολέματος «ημετέρων», ως είθισται δυστυχώς.

 

Αναφορικά με (α) τον φόρο εισοδήματος φυσικών και νομικών προσώπων που θα προκύπτει με την εκκαθάριση των φετινών φορολογικών δηλώσεων και που θα μπορεί να εξοφληθεί μέχρι σε 8 μηνιαίες δόσεις, αντί τρεις διμηνιαίες δόσεις (φυσικά πρόσωπα) και 6 μηνιαίες δόσεις (νομικά πρόσωπα) που ίσχυε ως τώρα, και (β) τον ΕΝΦΙΑ που -ειδικά για το έτος 2020, εφόσον η πράξη προσδιορισμού του φόρου εκδοθεί τον Σεπτέμβρη του 2020-, θα καταβάλλεται μέχρι σε 6 μηνιαίες δόσεις, από 5 δόσεις που ίσχυε ως τώρα, θεωρούμε ότι όχι μόνο δεν ανακουφίζει νοικοκυριά και μικρομεσαίες επιχειρήσεις σε αυτή τη συγκυρία, αφήνοντας τα προβλήματα άλυτα, αλλά επιπλέον αποσκοπεί  σε μια ούτως ή άλλως αβέβαιη αύξηση της «εισπραξιμότητας». Γι’ αυτό, καλούμε την κυβέρνηση να επανεξετάσει αυτές τις άτολμες και προφανώς αναποτελεσματικές επιλογές.

Βάσει των ανωτέρω, το ΜέΡΑ25 εκφράζει αμφιβολίες ως προς την πληρότητα, τη σαφήνεια και την αποτελεσματικότητα των προβλέψεων του εν λόγω σχεδίου νόμου και επιφυλάσσεται για την Ολομέλεια.